دندان مصنوعی متحرک

برخلاف دندان مصنوعی ثابت که جداشدنی نیست، نوعی از دندان وجود دارد که هر زمان که بخواهید به راحتی آن را از دهان خارج کرده و دوباره در دهان خود قرار می‌دهید. دندان مصنوعی متحرک به صورت تکی، تکه‌ای (پارسیل) و کامل برای هر دو فک بالا و پایین قابل استفاده است. در کلینیک دندان مصنوعی راهنمایی‌های لازم درباره این نوع دندان به شما ارائه می‌شود تا در صورت تمایل آن را به عنوان جایگزین دندان‌های از دست رفته خود انتخاب کنید؛ اما نکاتی هست که قبل از مراجعه به هر کلینیکی، بهتر است آن‌ها را بدانید. برای این که با ویژگی‌های این نوع پروتزها بیشتر آشنا شوید، با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

منظور از دندان مصنوعی متحرک چیست؟

دندان مصنوعی متحرک نوعی پروتز متحرک است که از اکریلیک (پلاستیک)، نایلون یا فلز ساخته شده است. این پروتزها به خوبی روی لثه قرار می‌گیرند تا جایگزین دندان‌های از دست رفته و از بین بردن مشکلات احتمالی ناشی از فضای خالی در فک شما شوند. این فضاهای خالی باعث ایجاد مشکلاتی در خوردن و صحبت‌کردن می‌شوند و لثه‌ها ساییده و زخمی می‌شوند. دندان مصنوعی ژله ای نیز نوع جدیدی از این نوع پروتز است که به دلیل نرمی و انعطاف پذیری بالایی که دارد، محبوب و پرطرفدار است و می‌توان گفت که بهترین نوع دندان مصنوعی متحرک به شمار می‌رود. انواع پروتز متحرک به صورت زیر هستند: 

دندان مصنوعی متحرک کامل

این نوع پروتز جایگزین تمام دندان‌های بالا یا پایین شما می‌شود. دندان مصنوعی متحرک بدون سقف و دندان مصنوعی متحرک ژله‌ ای هم می‌توانند کامل باشند.

دندان مصنوعی متحرک تکه‌ ای

 دندان مصنوعی متحرک پارسیل جایگزین یک یا چند دندان از دست رفته شما می‌شوند. دندان مصنوعی متحرک تکی فک بالا و فک پایین در این دسته قرار می‌گیرند و می‌توانند جایگزین یکی از دندان‌های از دست رفته شما شوند. ممکن است پروتزهای مصنوعی نتیجه‌ای را که شما انتظارش را دارید به شما ندهند. قبل از اینکه بخواهید ادامه دهید، با دندانپزشک خود به صورت شفاف صحبت کنید.

نحوه نصب دندان مصنوعی متحرک

در این قسمت درباره جاگذاری پروتزهای متحرک در دهان توضیح می‌دهیم.

نصب دندان مصنوعی کامل

اگر تمام دندان‌های بالا یا پایین شما از بین رفته باشند، باید یک پروتز کامل در دهان شما نصب شود. نصب دندان مصنوعی کامل معمولاً در دو یا سه جلسه انجام می‌شود. گاهی اوقات ممکن است لازم باشد لثه‌های شما چند ماه قبل از نصب پروتز ترمیم شوند و شکل خود را تغییر دهند. در این صورت شما می توانید برای ساخت و نصب دندان مصنوعی خود به دندانپزشک واجد شرایط مراجعه کنید. نحوه ساخت آن به این صورت است که دندانپزشک اندازه و قالب دهان شما را می‌گیرد و پروتز کامل یا جزئی را به دندانساز سفارش می‌دهد. دندانساز یک پروتز آزمایشی از سفارش را می‌سازد و به کلینیک ارسال می‌کند. دندانپزشک این دندان مصنوعی را در دهان شما برای ارزیابی تناسب و ظاهر امتحان می‌کند و در نهایت سفارش نهایی را برای ایجاد تغییرات لازم به دندانساز می‌دهد. او پس از آماده‌شدن پروتز متحرک نهایی، آن را در دهان شما نصب می‌کند.

نصب دندان مصنوعی متحرک تکه ای (پارسیل)

پروتز پارسیل برای پرکردن جای خالی دندان‌های از دست رفته طراحی شده است. این نوع پروتز یک پایه پلاستیکی، نایلونی یا فلزی است که تعدادی دندان مصنوعی به آن متصل شده است و معمولاً با استفاده از گیره‌های فلزی روی برخی از دندان‌های طبیعی شما می‌چسبد. دندان مصنوعی متحرک تکه ای را به راحتی می‌توان از لثه جدا کرد و برداشت. دندانپزشک شما از دهان شما قالب می‌گیرد و یک پروتز پارسیل برای شما به دندانساز سفارش می‌دهد. این نوع دندان مصنوعی برای جوانان زیاد مورد استفاده قرار نمی‌گیرد؛ در شرایطی که پروتز پارسیل برای برخی از افراد از جمله جوانان مناسب نیست، از پروتز ثابت بریج استفاده می‌شود. بریج به این صورت است که دندان‌ها در دو طرف لثه خالی روکش می‌شوند و توسط یک دندان مصنوعی که در قسمت خالی قرار داده شده است، به یکدیگر متصل می‌شوند.

مراقبت از دندان های مصنوعی متحرک

پروتزهای مصنوعی متحرک ممکن است در ابتدا کمی برای شما عجیب به نظر برسند؛ اما بعد از مدتی به آنها عادت خواهید کرد. در ابتدا ممکن است لازم باشد همیشه از دندان مصنوعی خود استفاده کنید، حتی در هنگام خواب. دندانپزشک یا دندانساز این مورد را برای شما تعیین خواهد کرد. همیشه لازم نیست که پروتزهای مصنوعی خود را در هنگام خواب از دهان بیرون بیاورید؛ اما انجام این کار به لثه‌های شما استراحت می‌دهد. اگر پروتزهای خود را برداشتید، باید آنها را مرطوب نگه دارید؛ این کار از خشک‌شدن و تغییر شکل مواد پروتز جلوگیری می‌کند. 

بهداشت دندان مصنوعی متحرک

تمیز نگه داشتن دهان هنگام استفاده از دندان مصنوعی بسیار مهم است. برای جلوگیری از پوسیدگی دندان‌های طبیعی، بیماری‌های لثه و سایر مشکلات دندانی باید هر روز صبح و عصر با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید. به این دلیل که پروتزهای آلوده هم می‌توانند منجر به مشکلاتی مانند بوی بد دهان، بیماری‌های لثه، پوسیدگی دندان  و برفک دهان شوند.

برای این کار باید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • دندان مصنوعی خود را قبل از خیس‌کردن با خمیر دندان یا آب و مایع مسواک بزنید تا ذرات غذا از بین برود.
  • آنها را در محلول گازدار قرص‌های تمیز کننده پروتز خیس کنید تا لکه‌ها و باکتری‌ها از بین برود.
  • آنها را دوباره مانند دندان‌های معمولی خود مسواک بزنید.
  • اگر پروتزها را بیاندازید ممکن است بشکنند؛ بنابراین باید آنها را داخل یک کاسه، سینک پر از آب یا چیزی نرم مانند یک دستمال تاشده تمیز کنید.

غذا خوردن با دندان مصنوعی متحرک

هنگامی که برای اولین بار شروع به استفاده از دندان مصنوعی می‌کنید، باید غذاهای نرم را که به قطعات کوچک خردشده، میل کنید و با استفاده از هر دو طرف دهان به آرامی بجوید. از جویدن آدامس و هر غذایی که چسبناک، سفت یا دارای لبه‌های تیز است خودداری کنید. می‌توانید به تدریج شروع به خوردن انواع دیگر غذاها کنید تا زمانی که به رژیم قبلی خود بازگردید. هرگز از خلال دندان استفاده نکنید.

چسب دندان مصنوعی متحرک

اگر دندان مصنوعی شما به طور صحیح جاگذاری می‌شود، لزوماً نیازی به استفاده از چسب ندارید. اما اگر استخوان فک شما به میزان قابل توجهی کوچک شده است، چسب ممکن است تنها راه کمک به حفظ دندان مصنوعی شما باشد. دندانپزشک شما را در این مورد راهنمایی خواهد کرد. در ابتدا، برخی از افراد در صورت استفاده از چسب، اعتماد به نفس بیشتری نسبت به دندان مصنوعی خود دارند. حواستان باشد که از مصرف بیش از حد آن خودداری کنید. در صورت لزوم چسب را با مسواک‌زدن با آب و مایع از روی دندان مصنوعی جدا کنید. 

قیمت دندان مصنوعی متحرک کامل

اگر هزینه برای شما دارای اهمیت است، به نظر می‌رسد که این نوع پروتز مصنوعی از دندان مصنوعی متحرک بر پایه ایمپلنت و سایر انواع پروتز به صرفه‌تر باشد. دندان مصنوعی متحرک قیمت‌های مختلفی دارد که بر اساس فاکتورهای گوناگون تعیین می‌شوند.

قیمت دندان مصنوعی متحرک تکی

پروتزهای تکی بسته به برندشان قیمت ارزانی دارند؛ ولی اگر پروتز تکی ژله‌ای مدنظر شما باشد، باید هزینه بیشتری را پرداخت کنید.

سخن پایانی

توصیه ما این است که برای نصب بهترین مارک دندان مصنوعی متحرک (برند هیتاچی ژاپن که دارای ضمانت است) به کلینیک مراجعه کنید و از خدمات ویژه متخصصین دندان مصنوعی بهره‌مند شوید.