دندان مصنوعی برای لثه صاف

فهرست مطالب

دندان مصنوعی برای لثه صاف

لثه صاف حالتی است که شما به دلایلی یک یا چند دندان را از دست داده باشید و در این صورت برای این که بتوانید غذاها را خوب بجوید و همچنین از تحلیل رفتن استخوان‌های فک خود پیشگیری کنید، چاره‌ای جز استفاده از دندان‌های مصنوعی ندارید. پروتزهای مصنوعی اگر به کمک دندانپزشکان حرفه‌ای در دهان شما کار گذاشته شوند، به خوبی جایگزین دندانهای از دست رفته شما می‌شوند و به افزایش اعتماد به نفس، کاهش مشکلات گوارشی و افزایش توانایی در جویدن غذا توسط شما می‌شوند. امروز ما در این مقاله از مستر دندان قصد داریم انواع دندان مصنوعی برای لثه صاف را به شما معرفی کنیم تا به شما در انتخاب بهتر این جایگزین‌های مهم کمک کنیم. لطفاً تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

انواع مختلف دندان مصنوعی برای لثه صاف کدامند؟

روش های مختلفی برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته وجود دارد. دندانپزشک شما معمولا بهترین گزینه را برای شما توصیه می‌کند. احتمالا او استفاده از دندان مصنوعی کامل، بریج یا ایمپلنت را به شما پیشنهاد کند. پروتزهای مصنوعی دارای انواع گوناگونی هستند که هر کدام از مواد مختلفی ساخته شده‌اند و اهداف متفاوتی دارند. به همین دلیل شما باید قبل از انتخاب آن‌ها انواع مختلف پروتزهای مصنوعی را بشناسید و درباره مزایا و معایب این نوع دندان‌های مصنوعی اطلاعات لازم را به دست آورید. در این قسمت به معرفی برخی از مهم‌ترین انواع دندان مصنوعی برای لثه‌ صاف می‌پردازیم.

انواع دندان مصنوعی برای لثه صاف عبارتند از:

  • دندان مصنوعی کامل
  • دندان مصنوعی جزئی یا تکه‌ ای
  • دندان مصنوعی موقت
  • پل ثابت
  • پل کنسولی
  • ایمپلنت
  • دندان مصنوعی ثابت با پشتیبانی از ایمپلنت
  • دندان مصنوعی اسنپ – آن

در ادامه درباره هر کدام از این موارد توضیحات لازم را ارائه می‌دهیم.

دندان مصنوعی کامل

دندان مصنوعی کامل از هر دو مجموعه دندان بالایی و پایینی تشکیل شده‌اند. این نوع از دندان‌های مصنوعی ابزارهای متحرکی هستند که می‌توانند به خوبی جایگزین دندان‌های از دست رفته شما شوند. این دندان‌های مصنوعی از مواد پرسلن یا اکریلیک ساخته شده‌اند و توسط یک پایه اکریلیک یا فلزی به هم متصل می‌شوند. وقتی که شما همه دندان‌های خود را از دست می‌دهید، ممکن است نیاز به یک دست دندان کامل داشته باشید. این دندان‌ها به پر شدن دوباره صورت شما کمک می‌کنند و در هنگام لبخند زدن به شما احساس اعتماد به نفس بیشتری می‌دهند. هر دو ردیف دندان مصنوعی بالایی و پایینی روی بافت لثه قرار می‌گیرند و استفاده از ساکشن به نگه داشتن آنها کمک می‌کند. چسب دندان مصنوعی شما را محکم در جای خود فیکس می‌کند و از ایجاد ناراحتی ناشی از ذرات باقیمانده غذا جلوگیری می‌کند. اگر این ذرات غذا در بین دندان‌های مصنوعی گیر کنند، مشکلاتی مانند عفونت و … را برای شما به وجود می‌آورند. اگر از دندان‌های مصنوعی کامل به خوبی نگهداری کنید، احتمالا بین 5 تا 10 سال برای شما کار خواهند کرد.

دندان مصنوعی تکه ای (partial)

دندان های مصنوعی تکه ای یا پارشیل بالایی و یا پایینی برای پر کردن فاصله‌ای که توسط دندان‌های از دست رفته ایجاد شده‌ است، طراحی شده‌اند. این نوع دندان های مصنوعی را می‌توان در صورت لزوم برداشت و جدا کرد. متحرک بودن دندان‌ها این مزیت را دارد که بهتر بتوانید از دندان های جایگزین خود مراقبت کنید و به خوبی آن‌ها را تمیز و ضدعفونی کنید.

دندان مصنوعی موقت

دندان مصنوعی موقت که به آن دندان مصنوعی فوری هم می‌گویند، دندان‌های مصنوعی هستند که بلافاصله بعد از برداشتن دندان‌ها نصب می‌شوند. این نوع دندان‌ها برای حالتی که شما منتظر نصب دندانهای مصنوعی دائمی خود هستید، مناسب هستند. در این مدت شما بدون اینکه فشار زیادی بر دندان های طبیعی باقی مانده خود وارد کنید با خیال راحت به خوردن غذاهایی که دوست دارید ادامه می‌دهید. اگر شما دارای دندان‌ها یا لثه‌های حساسی باشید، دندانپزشک شما دندان مصنوعی موقت را به عنوان راهی برای راحت کردن دهان شما در استفاده از دندان مصنوعی پیشنهاد می‌کند. در این صورت هنگام غذا خوردن دیگر فشاری بر روی دندان‌های طبیعی باقی‌مانده شما نخواهد بود و دندان‌‌های مصنوعی موقت باعث می‌شوند که دهان شما بدون اینکه نیازی به ایجاد تغییر عمده در سبک زندگی‌تان داشته باشید، بهبود پیدا کند. دندانپزشک شما از قبل اندازه‌گیری مدل‌هایی از دندان‌های شما را انجام می‌دهد تا زمانی که فک شما در حال بهبودی است، پروتزهای مصنوعی برای شما آماده باشند.

دندان مصنوعی نرم و انعطاف پذیر

دندان مصنوعی ژله‌ ای نوعی از دندان های مصنوعی تکه‌ ای هستند؛ اما مواد تشکیل دهنده آن‌ها با مواد پروتزهای تکه ای معمولی متفاوت است. بر خلاف دندان‌های مصنوعی اکریلیک  که ضخیم‌تر و سفت‌‌تر هستند و به صورت دنچرهای کامل ساخته می‌شوند، پروتزهای نرم از یک ترموپلاستیک نازک شبیه به نایلون ساخته شده‌اند. احتمالا حدس می‌زنید که دندان‌های مصنوعی تکه ای ژله ای نسبت به سایر دندان‌های مصنوعی مناسب‌تر هستند؛ به خصوص اگر شما برای اولین بار است که از دندان‌ های جایگزین استفاده می‌کنید. از طرفی بیشتر دندان های مصنوعی تکه ای معمولاً با قطعات فلزی ساخته می‌شوند که ممکن است گاهی اوقات دیده شوند. پروتزهای انعطاف پذیر هیچ بخش فلزی ندارند و به همین دلیل طبیعی‌تر به نظر می‌رسند.

دندان های مصنوعی پل ثابت

یک بریج ثابت معمولا برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته با دندان مصنوعی که تاج نامیده می‌شود، با اتکا به دندان‌های طبیعی باقی‌مانده در هر طرف استفاده می‌شود. مانند تمامی پروتزهای ثابت که نیاز به جراحی دارند، از جمله ایمپلنت، دندان های مصنوعی متکی به ایمپلنت و پروتزهای مصنوعی، بریج های ثابت هم از پروتزهای متحرک گران‌ترند.

دندان مصنوعی پل کنسولی

وقتی که دندان مولر از دست رفته باشد و هیچ دندانی در کنار آن برای حمایت از بریج وجود نداشته باشد، دندانپزشک پل کنسولی را به شما توصیه می‌کند. در عوض از یک یا چند دندان در طرف دیگر برای حمایت از آن استفاده می‌شود.

ایمپلنت

ایمپلنت های دندانی از ریشه دندان های شما تقلید می‌کنند. آنها از طریق جراحی در استخوان قرار می‌گیرند و به مرور زمان با آن ترکیب می‌شوند تا یک تناسب طبیعی ایجاد کنند. سپس ایمپلنت‌ها بلافاصله پس از جراحی یا ظرف 6 ماه با یک پروتز پر می‌شوند.

دندان مصنوعی ثابت متکی بر ایمپلنت

دندان های مصنوعی ثابت متکی بر ایمپلنت دارای تاجی هستند که روی ایمپلنت‌های جراحی در استخوان فک شما قرار می‌گیرد. سپس با پیچ در جای خود ثابت می‌شود.

دندان مصنوعی اسنپ – آن

دندان های مصنوعی اسنپ – آن تاج‌های متحرکی هستند که روی ایمپلنت‌هایی که با جراحی در استخوان فک شما قرار داده شده‌اند، محکم می‌شوند. آن‌ها به طور کاملا ایمن بسته می‌شوند تا بتوانید بدون اینکه نگران شل شدن دندان مصنوعی خود باشید، غذاهایی را که دوست دارید بجوید.

سخن پایانی

افرادی که با از دست دادن برخی یا همه دندان‌های خود دچار صافی لثه شده‌اند، می‌توانند یکی از انواع مدل‌های دندان مصنوعی برای لثه صاف را با توجه به شرایط بالینی، بودجه و نظر پزشک خود انتخاب کنند. شکی نیست که اگر دندانپزشک شما در کار خود حرفه‌ای و دارای تجربه کافی باشد، به خوبی می‌تواند شما را راهنمایی کند؛ اما شناخت انواع دندان مصنوعی به شما کمک می‌کند که در انتخاب یک جایگزین برای دندان‌های از دست رفته خود سهیم باشید. در پایان از این که با مستر دندان برای شناخت انواع دندان های مصنوعی همراه بودید، از شما سپاسگزاریم. لطفا نظرات و پیشنهادات خود را درباره مقاله حاضر در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها