دندان مصنوعی سرامیکی چیست ؟ : انواع + دریافت خدمات

فهرست مطالب

دندان مصنوعی سرامیکی نوعی دندان مصنوعی است که روکش تاج آن از جنس سرامیک دندانپزشکی است. استفاده از این نوع دندان‌ها مزایا و معایب خود را دارد و در شرایط خاصی طبق صلاحدید پزشک به عنوان جایگزین دندان‌های از دست رفته شما ممکن است در دهان شما جای‌گذاری شود. 

امروز در این مقاله قصد داریم درباره انواع دندان مصنوعی سرامیکی و همچنین افرادی که می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند توضیحاتی را ارائه دهیم و همچنین درباره قیمت دندان شیشه‌ای (سرامیکی) و طول عمر روکش سرامیکی صحبت کنیم. لطفا تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

انواع دندان مصنوعی سرامیکی 

دندان مصنوعی سرامیکی در واقع یک اسکلت پایه و یک روکش سرامیکی دارد. بسته به نوع مواد اسکلت پایه این نوع دندان‌ها به دو نوع تقسیم می‌شوند:

دندان مصنوعی سرامیکی مجزا با اسکلت فلزی

در این نوع یک اسکلت فلزی کامل به عنوان پایه دندان مصنوعی داریم که قسمت تاج هر کدام از دندان‌ها به صورت مجزا روی این اسکلت فلزی سوار می‌شوند و در نهایت روکش‌های سرامیکی سفید هم به صورت جداگانه برای هر دندان ساخته شده و به وسیله چسب روی تاج‌ها قرار می‌گیرند. در نهایت یک واحد کامل دندان ساخته شده و به بیمار تحویل داده می‌شود. 

مزایا و معایب

  • دارای شکل طبیعی به دلیل داشتن روکش‌های مجزا
  • زیبایی ظاهری
  • مقاوم در برابر لکه
  • استحکام بالا

دندان مصنوعی سرامیکی با اسکلت زیرکونیا

در این نوع از دندان مصنوعی پرسلن، اسکلت پایه از زیرکونیا ساخته شده و روکش پیوسته سرامیکی روی آن سوار می‌شود. رنگ دندان‌ها در این نوع پروتز کاملا سفید است و زیر روکش رنگ فلزی ندارد؛ در نتیجه ظاهر این نوع نسبت به قبلی طبیعی‌تر و زیباتر است.  

مزایا و معایب

  • سازگار با محیط زیست
  • زیبا و طبیعی
  • محکم
  • شفافیت بالا
  • احتمال ترک و لب‌پرشدن که در این صورت باید کل پروتز برای ترمیم به لابراتوار ارسال شود.

دندان مصنوعی سرامیکی برای چه افرادی مناسب است؟

یکی از مناسب‌ترین انواع دندان مصنوعی برای جوانان، دندان مصنوعی پورسلین (سرامیکی) است؛ مخصوصا اگر از نوع دوم (با اسکلت زیرکونیا) باشد. از ویژگی‌های برجسته این دندان‌ها استحکام و دوام بالای آن‌ها و همچنین زیبایی ظاهری است. این دندان‌ها در حدود ده تا پانزده سال عمر دارند و همچنین نسبت به دندان‌های اکریلیک کمتر ساییده می‌شوند. بنابراین افرادی که در بین انواع دندان مصنوعی متحرک به دنبال هر کدام از این ویژگی‌ها هستند می‌توانند از دندان مصنوعی سرامیکی استفاده نمایند.

از طرفی یکی از ویژگی‌های دندان های سرامیکی این است که فشار زیادی را روی لثه‌ها و استخوان فک وارد می‌کنند و به راحتی برخی دیگر مانند دندان مصنوعی ژله ای نیستند؛ از این رو  برای افرادی که استخوان فک آن‌ها تحلیل رفته است گزینه مناسبی نیستند. افرادی که مدت زیادی است دندان‌های خود را از دست داده‌اند کاندید مناسبی برای دریافت پروتز سرامیکی نیستند. 

طول عمر روکش سرامیکی دندان

روکش‌های سرامیکی با دوام هستند و به شرط مراقبت صحیح می‌توانند از 10 تا 15 سال دوام بیاورند. این نوع روکش‌ها مانند هر ماده مصنوعی دیگری نیز به مراقبت دارند. استفاده از نخ دندان، مسواک نرم، عدم استفاده از مواد غذایی سفت، عدم دندان قروچه، خودداری از استفاده از دندان برای انجام اموری مثل پاره‌کردن نخ، کندن پارچه و… باعث می‌شود که عمر آن‌ها به حداکثر خود برسد. التهابات ناشی از ماندن مواد غذایی در اطراف روکش سرامیکی باعث ایجاد مشکلاتی مانند پوسیدگی دندان‌های اطراف، التهاب لثه و لقی دندان‌ها می‌شود و در نتیجه بر روی طول عمر روکش سرامیکی دندان تاثیر منفی می‌گذارند. 

قیمت دندان مصنوعی سرامیکی

دندان های سرامیکی معمولا دارای ظاهر طبیعی و زیبایی هستند و از این رو مهم است که توسط چه کسی با چه میزان تجربه ساخته می‌شوند. هرچقدر فرد سازنده از تجربه و تخصص بیشتری برخوردار باشد، مسلما نتیجه کار زیباتر و بهتر خواهد بود و احتمالاً نیاز باشد که شما هزینه بیشتری را پرداخت کنید. 

یکی از خدماتی که در کلینیک تخصصی دندان مصنوعی مستر دندان ارائه می‌شود، نصب انواع دندان مصنوعی سرامیکی با کیفیت شامل پروتز پرسلن یکپارچه با اسکلت زیرکونیا و پروتز پرسلن مجزا با اسکلت فلزی است.

جمع‌بندی

در این مقاله درباره دندان مصنوعی سرامیکی توضیحاتی را ارائه دادیم. انواع پروتز مصنوعی سرامیکی شامل پروتز یکپارچه با اسکلت زیرکونیا و پروتز مجزا با اسکلت فلزی است. در نوع اول روکش‌های سرامیکی به صورت یکپارچه و متصل به هم روی پایه‌های زیرکونیا قرار می‌گیرند و در نوع دوم روکش‌ها به صورت جداگانه روی تاج‌های دندان مصنوعی مجزا قرار می‌گیرند. از مزایای اصلی این دندان‌ها ظاهر طبیعی و استحکام بالای آن‌هاست و به دلیل همین ویژگی‌ها این نوع دندان‌ها بیشتر کاربرد زیبایی دارند. افرادی که سال‌ها دندان نداشته‌اند، گزینه مناسبی برای استفاده از این نوع پروتزها نیستند و بهتر است موارد دیگری را برای خود انتخاب نمایند.

در پایان، امیدواریم که مقاله حاضر مورد توجه و پسند شما عزیزان قرار گرفته باشد. اگر نظر و یا پیشنهادی در این زمینه دارید، لطفا در قسمت دیدگاه‌ها با ما به اشتراک بگذارید. 

سوالات متداول دندان مصنوعی سرامیکی 

دندان مصنوعی سرامیکی بهتر است یا دندان مصنوعی اکریلیک؟

هر کدام از این نوع دندان‌های مصنوعی کاربرد خود را دارند. به طور کلی دندان مصنوعی شیشه‌ ای (سرامیکی) دارای دوام و استحکام بیشتر، ظاهر طبیعی‌تر و زیباتر است. اما احتمال ترک و لب پریدگی در آن بیشتر از دندان مصنوعی سرامیکی است. 

کدام دندان مصنوعی برای افراد جوان مناسب تر است، سرامیکی یا اکریلیک؟

با توجه به کاربرد دندان سرامیکی در زیبایی به نظر می‌رسد که استفاده از آن در بین افراد جوان از محبوبیت بیشتری برخوردار است و افرادی که سن بیشتری دارند بیشتر تمایل به استفاده از دندان‌های آکریلیک دارند؛ زیرا این پروتزها در برابر شکستگی مقاوم‌ترند.

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها