دندان مصنوعی ثابت

مستر دندان کلینیک تخصصی دندان مصنوعی انجام انواع خدمات دندان مصنوعی

کیفیت بالا

تحویل یک هفته ای

مشاوره تخصصی رایگان

یکی از انواع جایگزین‌ها برای دندان‌های از دست رفته، دندان مصنوعی ثابت است که به دلیل مزایای زیادی که دارد، محبوب‌ترین نوع دندان مصنوعی به شمار می‌رود. از آنجایی که این نوع دندان‌ها روی فک افراد فیکس می‌شوند، در حالت جویدن، خندیدن و سایر موقعیت‌های مشابه جابه‌جا نمی‌شوند و دردسرهای انواع متحرک را ندارند. اما آیا این نوع دندان‌ها برای همه افراد مناسبند؟ برای این که به این سؤال پاسخ دهیم، باید اطلاعات بیشتری را درباره آن‌ها به دست آوریم. پس لطفا در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا پاسخ پرسش‌های خود را درباره این موضوع پیدا کنید.

انواع دندان مصنوعی ثابت

این نوع دندان همان طور که از نامش پیداست، در دهان حرکتی ندارد و به گونه‌ای فیکس می‌شود که تا سال‌های زیاد برای شما کار کند. برای این که یک دندان مصنوعی برای چندین سال به طور ثابت در دهان باقی بماند، در اغلب اوقات نیاز به عملیات پیچیده‌ای وجود دارد. انواع دندان مصنوعی ثابت عبارتند از:

  • دست دندان مصنوعی ثابت که بر پایه ایمپلنت است و به آن اووردنچر کامل گفته می‌شود. در این حالت پروتز دندان مصنوعی از طریق ایمپلنت روی فک نصب می‌شود. در صورتی که فرد از لحاظ آناتومی آماده باشد، چند عدد پایه یا فیکسچر روی استخوان فک نصب می‌شود و در جلسات بعدی، پروتز کامل که پیچ‌های ایمپلنت در زیر آن نصب شده‌اند، روی فیکسچر سوار می‌شود.
  • تک دندان مصنوعی ثابت از طریق ایمپلنت بر روی استخوان فک نصب می‌شود. در این حالت پروتز وجود ندارد و خود دندان مصنوعی به استخوان فک پیچ می‌گردد.
  • اوردنچر پارسیل برای تعدادی دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع پروتز تکه‌ ای متکی بر ایمپلنت است و تفاوت آن با مورد اول فقط در تعداد دندان‌هاست. افرادی که تمایلی به استفاده از پروتزهای پارسیل فلزی و متحرک ندارند، در صورتی که شرایط لازم برای ایمپلنت را داشته باشند، می‌توانند این نوع پروتز تکه ای را انتخاب کنند. منظور از دارا بودن شرایط این است که استخوان فک آن‌ها برای ایمپلنت آماده باشد و از طرفی توان مالی پرداخت هزینه توسط بیمار وجود داشته باشد.
  • بریج نوعی از دندان مصنوعی است که از دندان‌های اطراف به عنوان تکیه گاه استفاده می‌کند. در این مدل یک یا چند دندان مصنوعی به دو روکش در دو طرف متصل هستند و این روکش‌ها بر روی دندان‌های اصلی که باید تراشیده شوند، قرار می‌گیرند. اتصال بین روکش‌ها و دندان‌های مصنوعی میانی باعث ثابت شدن آن می‌گردد.
  • دندان مصنوعی ثابت چسبی نوعی است که در مطب با نوعی چسب به فک متصل می‌شود. این نوع نسبت به ایمپلنت دوام کمتری دارد؛ زیرا چسب آن ممکن است جدا شود و نیاز به بررسی مداوم و تمدید گاه به گاه دارد.

مزایا و معایب دندان مصنوعی ثابت

یکی از مشکلاتی که افراد با پروتزهای متحرک دارند این است که ممکن است در حین جویدن غذا و یا خندیدن از دهانشان خارج شود که این موضوع درباره نوع ثابت وجود ندارد. از طرفی متحرک‌ها ممکن است لثه را اذیت کنند و باعث ایجاد زخم یا قارچ در داخل دهان شوند؛ اما در مورد نوع غیر متحرک شما این مشکلات را نخواهید داشت. یکی دیگر از مزایای آن‌ها این است که محکم هستند و به راحتی نمی‌شکنند؛ به همین دلیل در طی استفاده از آن نیاز نیست که مدام به دلیل مشکل شکستگی و آسیب به کلینیک یا مطب مراجعه شود. عیب اصلی این نوع دندان‌ها قیمت بالای آن‌هاست و همین باعث می‌شود که علیرغم تمایل به استفاده از آن، بسیاری نتوانند از مزایای آن‌ها بهره‌مند شوند. عیب دیگری که نوع ثابت دارد، پیچیدگی مراحل نصب و نیاز به مراجعه در جلسات متعدد است که در مورد پروتزهای متحرک اینگونه نیست.

بهترین نوع دندان مصنوعی ثابت

با توجه به مطالبی که در بالا گفته شد، به احتمال زیاد می‌توانید حدس بزنید که کدام نوع از دندان‌های مصنوعی ثابت بهترین هستند. ایمپلنت به عنوان یک تکنولوژی محبوب در دندانپزشکی نسبت به انواع چسبی و بریج یک سر و گردن بالاتر است و محبوبیت زیادی در بین مراجعین کلینیک‌های پروتز مصنوعی دارد. فرقی نمی‌کند به عنوان تک دندان مصنوعی ثابت به کار برود یا دست دندان مصنوعی ثابت و یا به شکل پارسیل؛ در همه این حالت‌ها این نوع همچنان پیشتاز است. البته این نکته را هم در نظر بگیرید که برای بهره‌مندی از ایمپلنت باید هزینه زیادی پرداخت کنید و این نوع دندان مصنوعی نسبت به سایر انواع، گران‌تر است.

قیمت دندان مصنوعی ثابت

بسته به این که شما کدام نوع را مورد استفاده قرار دهید، میزان هزینه‌ای که قرار است بپردازید متفاوت است. قیمت دندان مصنوعی ثابت بر پایه ایمپلنت بالاتر از نوع بریج و چسبی است. هرچقدر تعداد دندان‌هایی که باید ایمپلنت شود، بیشتر باشد، هزینه پرداختی نیز بالاتر خواهد بود. البته این هزینه به موارد دیگری چون محل کلینیک، میزان تخصص پزشک و نوع مواد به کار رفته نیز بستگی دارد؛ اما به صورت نسبی گران‌تر از سایر موارد است.

جمع‌بندی

در این مقاله سعی ما این بود که درباره دندان مصنوعی ثابت و انواع آن توضیحاتی را به شما عزیزان ارائه دهیم. اگر در این نوع دندان‌ها از ایمپلنت استفاده شود، بهترین نوع دندان مصنوعی ثابت را خواهیم داشت و به عبارتی می‌توانیم بگوییم که فرد تا آخر عمر از شر مشکلات بی دندانی رها خواهد شد. با توجه به این که قیمت ایمپلنت بالاست؛ باید قبل از انتخاب آن همه جوانب را سنجید و از مزایا و معایب آن مطلع بود. در پایان امیدواریم که مقاله مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد. اگر شما هم تجربه‌ای در زمینه انواع دندان مصنوعی ثابت دارید، لطفا با ما به اشتراک بگذارید. 

سؤالات متداول

ایا دندان مصنوعی ثابت وجود دارد؟

بله. این نوع دندان‌ها به صورت بریج، ایمپلنت و چسبی موجودند و در حال حاضر به دلیل غیر متحرک بودن و دوام بالایی که دارند، طرفداران زیادی را از آن خود کرده‌اند. درباره انواع آن در داخل مقاله توضیحات کاملی داده‌ شده است که برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به قسمت مربوطه مراجعه کنید.

ایا میشود دندان مصنوعی را ثابت کرد؟

اگر نیاز به دندان مصنوعی ثابت مادام العمر دارید، باید یکی از انواع آن را که در داخل مقاله معرفی شدند انتخاب کنید. اما اگر دندان متحرک دارید و می‌خواهید آن را در دهان خود ثابت کنید تا حرکت نکند، می‌توانید با مشورت دندانپزشک از انواع چسب پروتز متحرک استفاده کنید. 

کدام بهتر است: دندان مصنوعی ثابت یا متحرک؟

این موضوع کاملاً بستگی به شرایط شما دارد. این که آیا قابلیت استفاده از ایمپلنت روی فک شما وجود دارد یا خیر، در صورتی که فک شما کاملاً آماده پذیرش ایمپلنت باشد، آیا شما توان مالی کافی برای استفاده از ایمپلنت را دارید یا خیر و در نهایت آیا شخصاً تمایل به استفاده از دندان مصنوعی ثابت را دارید یا ترجیح می‌دهید که از نوع متحرک استفاده کنید؟ مزایای دندان مصنوعی ثابت فراوان است و این شما هستید که تصمیم نهایی را در رابطه با انتخاب یکی از این دو مورد اتخاذ می‌کنید.