دندان مصنوعی چسبی چیست

فهرست مطالب

دندان مصنوعی چسبی چیست

گاهی اوقات پیش می‌آید که شما ترجیح می‌دهید از دندان‌های مصنوعی کامل یا تکه‌ای متحرک استفاده کنید. در این صورت شاید نتوانید به خوبی با این نوع دندان‌های مصنوعی ارتباط برقرار کنید و لق شدن آن‌ها شما را به اشکال مختلف آزار دهد. گاهی اوقات، مخصوصا در ابتدای نصب پروتز متحرک، حرکت این دندان‌ها روی لثه‌ها باعث زخم شدن آن‌ها می‌شود. گاهی هم پیش می‌آید که با وجود این که هیچ زخمی وجود ندارد؛ اما شما ترجیح می‌دهید که دندان‌هایتان ثابت باشند. مسلماً در کلینیک‌های دندانپزشکی برای حل این مشکل راهکارهای خوبی مانند چسب زدن پروتزها به شما ارائه می‌شود. امروز ما در این مقاله از کلینیک دندان مصنوعی مستر دندان می‌خواهیم درباره دندان مصنوعی چسبی توضیحاتی را به شما عزیزان ارائه دهیم. لطفاً با ما همراه باشید.

دندان مصنوعی چسبی چیست و چه کاربردی دارد؟

با وجود رشد چشمگیر فناوری دندان‌های مصنوعی و عملکرد مناسب دندان‌های ایمپلنت، گاهی شرایطی برای فرد پیش می‌آید که نمی‌تواند دندان ایمپلنت را به عنوان جایگزین دندان طبیعی خود به کار برد. در این شرایط فرد می‌تواند گزینه‌های دیگری مانند دندان مصنوعی چسبی را برای خود برگزیند. اگر شما از دندان مصنوعی متحرک به عنوان جایگزین دندان‌های طبیعی خود استفاده می‌کنید، احتمالا در طول روز دچار مشکلاتی مانند زخم دهان در زیر پروتز، گیر افتادن غذا در زیر دندان مصنوعی، بیرون زدن دندان در هنگام صحبت کردن، خندیدن یا غذا خوردن و مشکلات دیگر می‌شوید. برای حل این مشکلات می‌توانید از چسبی در زیر آن استفاده کنید که پروتز متحرک شما تبدیل به دندان مصنوعی ثابت شود. معمولاً برای این کار از چسب‌های موقتی و دائم مختلفی استفاده می‌شود که از چند ساعت تا چند ماه دوام دارند و به شما کمک می‌کنند که نگران لقی دندان‌های مصنوعی خود نباشید. البته گاهی برای فیکس کردن دندان مصنوعی ژله ای نیز از چسب استفاده می‌کنند و به این طریق آن را در دهان نصب می‌‌کنند. به هرحال رشد روزافزون علم به گونه‌ای است که همواره بیماران با کمک پزشکان در جهت بهبود حرکت می‌کنند و روزبه روز می‌توانند برای حل مشکلات خود از درمان‌های بهتری نسبت به گذشته بهره‌ ببرند.

انواع دندان مصنوعی چسبی

دندان‌ مصنوعی متحرک دارای چند نوع هستند که برای همه آن‌ها می‌توان از چسب استفاده کرد و آن‌ها را در جای خود ثابت نمود. بنابراین دندان مصنوعی چسبی می‌تواند دارای انواع زیر باشد:

دندان مصنوعی تکی چسبی

دندان مصنوعی متحرکی که تکی است و به جای یکی از دندان‌های طبیعی شما در دهانتان قرار می‌گیرد. اگر زیر این نوع پروتز از چسب استفاده کنید، در طول روز از داشتن یک دندان مصنوعی ثابت بهره‌مند خواهید بود.

دندان مصنوعی کامل چسبی

برخی از افراد که همه دندان‌های خود را به صورت کامل از دست داده‌اند، برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته خود با مشورت پزشک، پروتز متحرک را در دهان خود به کار می‌برند. این نوع پروتزهای کامل متحرک نیز به کمک چسب‌های مخصوص در جای خود فیکس می‌شوند. این افراد که اغلب سالخورده هستند، با این کار از بسیاری از مشکلات رهایی پیدا می‌کنند و دیگر دچار زخم دهان، لقی دندان در حین خوردن، خندیدن یا جرف زدن نمی‌شوند. این افراد در واقع با یک چسب، دندان مصنوعی کامل چسبی را در دهان خود خواهند داشت.

دندان مصنوعی چسبی پارسیل

ممکن است گاهی بیش از یک دندان را از دست داده باشید؛ اما هنوز دندان‌هایی را در دهان داشته باشید. در این حالت اگر بخواهید از پروتز متحرک تکه‌ای استفاده کنید، برای راحتی کار خود ناچارید که آن‌ها را با کمک چسب فیکس کنید.

مزایای دندان مصنوعی چسبی

استفاده از این نوع دندان‌ها مزایای زیادی دارد که در زیر به آن‌ها اشاره شده است:
این نوع دندان مصنوعی برای جوانان بسیار مناسب است و در ظاهر تفاوت زیادی با دندان طبیعی ندارد.
افراد سالخورده محترم می‌توانند از مشکلات ناشی از حرکت دندان‌های مصنوعی در داخل دهان خود رها شوند.
با استفاده از پروتزهای چسبی، جویدن غذا راحت‌تر شده و مشکلات گوارش در اثر خوب نجویدن غذا در افراد، مخصوصا افراد مسن، پیش نمی‌آید.
یکی از مزایای مهمی که این نوع دندان‌ها دارد، تأثیر آن‌ها روی ظاهر و زیبایی لبخند افراد است.
بدیهی است که از عوامل افزایش اعتماد به نفس در افراد، وجود دندانهایی است که از لحاظ ویژگی‌ها بیشترین شباهت را به دندان طبیعی دارند. اگر دندان متحرک باشد، فرد ممکن است دچار افسردگی شود و بابت دندان‌های مصنوعی خود احساس شرم و خجالت داشته باشد. دندان مصنوعی چسبی این احساسات منفی را از افراد دور می‌کند.
مزیت دیگر این است که قیمت دندان مصنوعی چسبی مناسب است و افرادی که توانایی مالی کافی برای نصب ایمپلنت ندارند، می‌توانند از مزایای این نوع دندان با صرف هزینه کمتر بهره‌مند شوند.
ساخت دندان‌های مصنوعی چسبی مراحل پیچیده‌ای ندارد و به همین دلیل بسیار سریع با یک قالب گیری و سفارش به لابراتوار، آماده می‌شود.
در نصب این نوع دندان نیاز به جراحی و مراحل طولانی نیست.

معایب دندان مصنوعی چسبی

با وجود مزایایی که برای دندان مصنوعی چسبی برشمردیم، این نوع دندان معایبی دارد که در این قسمت به آن‌ها می‌پردازیم:
با وجود استفاده از چسب، در شرایط حساس این نگرانی برای افراد وجود دارد که دندان‌ها جدا شوند و چسب خاصیت خود را از دست بدهد.
ممکن است به راحتی نتوانید به این نوع دندان مصنوعی عادت کنید و با وجود آن‌ها، احساس ناخوشایندی را در دهان خود تجربه کنید. مواردی مانند احساس پری در قسمتی از دهان، احساس فشار روی لثه یا دندان‌های اطراف، احساس درد و… توسط برخی از بیماران گزارش شده است که البته برای حل آن‌ها مراجعه مجدد به مطب ضروری است. در این صورت ممکن است گاهی نیاز به کمک پزشک باشد و یا با گذر زمان مشکلتان برطرف گردد.
استفاده از این نوع دندان ممکن است به ساختار فک شما آسیب بزند و آن را دچار تغییر و تحول کند. برای پیشگیری از این مشکل مراجعه دوره‌ای به کلینیک امری ضروری به شمار می‌رود.

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم درباره دندان مصنوعی چسبی و انواع آن توضیحاتی را ارائه دهیم. مواردی مانند انواع دندان مصنوعی چسبی، مزایا و معایب آن در مقاله مطرح شدند. می‌توان گفت که در دنیای دندانپزشکی برای هر مشکلی راه حلی وجود دارد و افراد مختلف، از جوان تا سالخورده، می‌توانند به نوعی از داشتن نعمت دندان بهره‌مند باشند. در پایان مقاله از شما خواهشمندیم که تجربیات خود را درباره استفاده از دندان مصنوعی چسبی در قسمت دیدگاه‌ها با ما به اشتراک بگذارید.


سؤالات متداول


دندان مصنوعی چسبی چیست؟

دندان‌هایی که به صورت کامل، تکه ای یا تکی در دهان به کمک چسب در جای خود فیکس می‌شوند، دندان های مصنوعی چسبی به شمار می‌روند. چسب این دندان‌ها می‌تواند دائمی و یا موقتی باشد که در برخی موارد توسط پزشک و گاهی توسط خود فرد در زیر دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قیمت دندان مصنوعی چسبی چقدر است؟

برای یافتن پاسخ این سؤال باید فاکتورهای مختلفی را در نظر گرفت. بهتر است با مراجعه به کلینیک دندان مصنوعی و ارتباط مستقیم با پزشک، قیمت این نوع دندان برای هر شخصی به صورت جداگانه تعیین گردد.

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها